Servis RC modelů - email : lukidol@centrum.cz / Tel : 6 0 8 2 4 9 1 4 7

čtvrtek 13. února 2014

Tuning

TUNING
ZVYŠOVÁNÍ VÝKONNOSTI MODELU
Ačkoliv asi každého hned na prvním místě napadne montáž výkonnějšího motoru, kupodivu ten má své místo v přirozené posloupnosti postupů pro zvyšování
výkonů modelu spíše až na konci.

1. Na první místo určitě patří zvyšování řidičských dovedností pilota pravidelným tréninkem a rozšiřování znalostí a dovedností týkajících se údržby a nastavování
modelu a RC soupravy. Pokud máte třeba monster truck, který se převrátí, sotva „zahlédne zatáčku“, můžete:

a) napsat na nejbližší diskusní fórum, že výrobky dané firmy jsou naprosto k ničemu;

b) ztrojnásobit cenu modelu montáží tuningových dílů, které mají zvyšovat stabilitu;

c) před nájezdem do zatáčky přibrzdit.

Co si vyberete?
Samozřejmě, nemá cenu se pouštět do velkých experimentů s nastavováním podvozku nebo tuningem, pokud ještě nemáte bezpečně zvládnuty základy pilotáže. Pokud nedovedete při tréninku projíždět závodní okruh s jistotou, bez zbytečných kolizí a v časech, které se budou lišit mezi jednotlivými koly jen velmi málo, není pravděpodobné, že byste byli schopni spolehlivě rozlišit, zda provedená změna má kladný nebo záporný vliv na jízdní vlastnosti modelu.

2. Ladění podvozku – dobrým naladěním i průměrného podvozku lze dokázat ne snad divy, ale rozhodně mnohé. Sem patří správná volba pneumatik a jejich vložek, geometrie náprav, nastavení tlumičů a volba náplní diferenciálů – například v obou posledních případech s celkem malou investicí do olejů s různou viskozitou můžete dosáhnout výrazné změny chování modelu. Významný vliv může mít změna rozložení hmoty (dosažená například posunutím pohonných nebo přijímačových akumulátorů) – náprava s vyšším zatížením má větší záběr. Zatížení náprav lze ovlivnit také montáží přítlačného křídla nebo spojleru jiných rozměrů atp.
Na druhou stranu, pro rekreační ježdění vám bude stačit, pokud podvozek úspěšně projde následujícím testem:

a) Silniční auto, „placka“:
Položte model na rovnou podložku, přitlačte podvozek až na ni a model rychle uvolněte. Pokud se model plynule vrátí (ne v mžiku) do normální polohy, je nastavení tlumičů přijatelné.

b) Terénní, off road model:
Zvedněte model do výšky asi 30 cm a pusťte jej. Pokud model odskočí nebo se dotkne spodní částí šasi země, není nastavení tlumičů uspokojivé.
Samozřejmě přesné nastavení je třeba ověřit při zkušební jízdě.

3. Optimalizace převodového ústrojí – optimalizace převodového poměru vzhledem k typu auta, charakteru trati a stavu povrchu, optimalizace nastavení dvoustupňové převodovky – převodových poměrů a okamžiku přeřazení.

4. Montáž tuningových dílů – kuličkových ložisek místo kluzných, použití lehčích dílů (například titanových šroubů a hřídelů místo ocelových) pro celkové snížení hmotnosti modelu, montáž silnějších a rychlejších serv a servosaveru, zajišťujících rychlejší a přesnější odezvu řízení při vyšších rychlostech, použití uhlíkových dílů pro zvýšení tuhosti podvozku, použití elektronického regulátoru otáček s nižším vnitřním odporem a vyšší spínací frekvencí, použití „tvrdších“ pohonných akumulátorů
schopných poskytovat vyšší proud atp.

5. Montáž výkonnějšího motoru přináší vždy vyšší zatížení celého podvozku a převodového ústrojí zvláště. U elekter si může vyžádat montáž výkonnějšího regulátoru otáček. Montáž výkonnějšího motoru na nesprávně seřízený nebo nedostatečně dimenzovaný podvozek je velmi jistou cestou k rychlému „odrovnání“ převodových kol, kardanových hřídelů a diferenciálů. Výkonnější motor byste měli montovat raději až tehdy, pokud vyčerpáte ostatní možnosti zvýšení výkonnosti, a určitě ne dříve,
než máte jistotu, že zbytek pohonného ústrojí (a také pilot) je schopný zvýšený výkon zvládnout a využít. V každém případě se držte zlatého „štelovacího“ pravidla:
V jednu chvíli udělejte pouze jednu změnu a důkladně ji za jízdy vyzkoušejte. Snažte se vyhnout extrémům a bezmyšlenkovitému šroubování a kroucení. Než nějakou změnu uděláte, měli byste dobře vědět, jaký má daný parametr vliv na jízdní vlastnosti a jaký význam má, když budete například daným šroubem otáčet doprava, nebo
naopak doleva. Uskutečněné změny pečlivě zaznamenávejte a nezapomeňte si poznamenat především výchozí stav, abyste se mohli vrátit zpět, pokud při nastavování zabloudíte.

Závěrem by autor chtěl poděkovat Petru Žákovi z RC Modelklubu Kbely, jenž s nevšední laskavostí a ochotou procítal rukopis každého pokračování a vypomohl svými bohatými znalostmi a zkušenostmi ve chvílích, kdy se autor dostal na nejistou půdu.

Ing. Jaroslav Jína

Zdrojem tohoto článku je časopis pro modeláře RCcars
Zdroj : RCA Rakovník

Žádné komentáře:

Okomentovat