Servis RC modelů - email : lukidol@centrum.cz / Tel : 6 0 8 2 4 9 1 4 7

čtvrtek 13. února 2014

Technika jízdy

TECHNIKA JÍZDY
LEGENDA
Optimální stopa ______
Skok ----------

1/ Zde ubírejte plyn,
zatáčka se blíží.Pokud máte auto s ručněřazenou dvojkou,je na konci cílové rovinky
čas podřadit zpět na jedničku.

2/ Zde podle potřeby přibrzděte,
abyste do zatáčky nevjeli příliš velkou rychlostí.Tu správnou rychlost pro
daný model, typ a povrch trati musíte samozřejmě vyzkoušet –
– od toho je tu trénink.Všimněte si, že do šikany za cílovou rovinkou
se najíždí trochu zeširoka.
To platí pro každou zatáčku,která následuje po rychlém úseku.

3/ Zde brzděte intenzivně!

4/ Zde přerušovaně přidávejte plyn je čas vrkat!
Citlivá práce s plynem je základem pro rychlý a plynulý průjezd
technických pasáží.

5/ Zde dejte plný plyn!
Na technické trati(a většina českých off -road tratí je technických)
plný plyn opravdu užijete skoro jenom na cílové rovince.

6/ Skok „stolová hora“
Zde buggy obvykle skáčou, monster trucky 1:10 ji spíše
přejíždějí a trucky 1:8 mohou skákat, mají-li dostatečnou rychlost.
NA ZÁVODNÍ DRÁZE

Ať má zatáčka jakýkoliv tvar, stále platí základní zásady, které jsme uvedli minule: – do zatáčky najíždějte bez plynu; – brzdí se před vjezdem do zatáčky, nikoliv při průjezdu; – snažte se jet co nejtěsněji při vnitřním oblouku zatáčky; – plný plyn dávejte jen tehdy, pokud je model v přímém směru. Pamatujte, že okruh projedete v lepším čase plynulou jízdou při nižší rychlosti po optimální stope a bez havárií než stylem, „co cajk drží,“ s prudkým brzděním, akcelerací a s haváriemi (tedy ne tak, jak jezdíte se svým skutečným autem). Správná je taková rychlost, při níž dokážete aspoň pět okruhu za sebou projet bez havárií a v optimální stopě. Čím více a pravidelněji budete trénovat, tím budete rychlejší...

Optimální stopa
Nyní bychom mohli uvést přehled základních tvarů zatáček a optimálních stop při jejich průjezdu, ale my jsme řekli: „NE!“, protože tohle už bylo tisíckrát zkopírováno z katalogu Tamiya. Místo toho vás s kolegou Petrem Žákem, jehož technicky velmi čistý jízdní styl můžete obdivovat například v seriálech Czech Open nebo Hyper Cup, pozveme na naši klubovou off -road dráhu a ukážeme vám jak se s takovou reálnou tratí „popasovat“. Je pravda, že technika průjezdu zatáček na asfaltu, koberci nebo na přírodní off -road dráze není úplně přesně stejná, ale pro začátek to nevadí. Také je třeba si uvědomovat, že jinak je možné „říznout“ zatáčku s buggy, jinak s race truckem a ještě jinak s monster truckem, které mají výše položené těžiště… ale základní technika zůstává podobná. Už minule jsme zdůrazňovali, že ovladač plynu má i jiné polohy než plný plyn nebo plná brzda. Podobně jako u skutečných aut je výhodné používat přerušované brzdění (vysílače vyšších tříd umožňují automatické přerušované brzdění – simulují ABS systém). Na rozdíl od skutečných aut máte k dispozici maximálně dva rychlostní stupně, a to ještě jenom u některých modelů, navíc dvojka se uplatňuje jen na delších rovinkách. Zkušení jezdci proto uplatňují také přerušované přidávání plynu – tomu se říká vrkání. Tato technika umožňuje přesný průjezd technických pasáží, omezuje nežádoucí smyk, protáčení kol na nezpevněném povrchu atp.
Jak skákat
K off -road tratím a autům samozřejmě patří skoky. Jsou krásné a efektní, ale při jejich provádění je třeba se řídit určitými zásadami, abyste zbytečně neztráceli rychlost a neriskovali nadměrně nebezpečí poškození modelu. Nájezd na skok: Na skok najíždějte v přímém směru. Pokud nemáte model plně pod kontrolou a nejste si jisti, že na druhé straně skoku nedopadnete do klubka jiných modelů, nesnažte se o skok za každou cenu. Nízké skoky jsou lepší: Vysoký skok vypadá fantasticky, ale nedává žádnou výhodu, protože pokud jste ve vzduchu, pohybuje se model pouze setrvačností. Jestliže si zavzpomínáte na školní fyziku a vektorové znázornění rychlosti, je to jasné – vysoký skok vyžaduje velkou svislou složku rychlosti, což ale jde na úkor vodorovné složky – tj. dopředné rychlosti. Nižší skoky přinášejí menší ztrátu rychlosti a můžete dříve opět akcelerovat.

Ovládání modelu ve vzduchu:
Jakmile je model ve vzduchu, můžete jeho polohu poněkud změnit přidáním nebo ubráním plynu. Ubráním plynu dosáhnete sklonění předku, přidáním plynu se zdvihne (je to způsobeno reakčním momentem pohonné soustavy). Během skoku nedávejte plný plyn, jinak hrozí nebezpečí přetočení motoru. Akcelerujte s koly na zemi. Pokud přidáte plyn dříve, než model přistane, nebo pokud jsou zadní kola ještě ve vzduchu, model může být těžko zvladatelný nebo dokonce udělat kotrmelec. Plyn přidávejte, jen pokud je model „na všech čtyřech“.
Několikanásobné terénní vlny (roleta):
Překonávání několikanásobných terénních vln vyžaduje speciální techniku. Dbejte na to, abyste nepřistáli na vrcholu následující vlny, protože model se pak stává velmi těžko zvladatelným nebo udělá kotrmelec. Raději snižte rychlost a skákejte až přes jednu nebo dvě poslední vlny.


Přejezd „stolové hory:
Stolová hora je rovná část trati mezi dvěma svahy. Pokud jde o krátký úsek a váš model má dostatečnou rychlost, můžete jej celý přeskočit, jako by šlo o jednu terénní vlnu. Pokud je rovinka dlouhá, je třeba na nájezdu snížit rychlost, rovný úsek přejet, akcelerovat až před sestupným svahem a přistát na kola bez zapíchnutí předku. Přejezd je také vhodné volit v případě, že za stolovou horou, kterou byste normálně přeskočili, se nahromadilo několik havarovaných aut soupeřů – máte tak mnohem větší šanci, že se do klubka nezamotáte také.
Ing. Jaroslav Jína

Zdrojem tohoto článku je časopis pro modeláře RCcars
Zdroj RCA Rakovník

Žádné komentáře:

Okomentovat