Servis RC modelů - email : lukidol@centrum.cz / Tel : 6 0 8 2 4 9 1 4 7

čtvrtek 13. února 2014

Tlumiče

Obecný rychlý návod jak zjistím, že mám správně nastavené tlumiče:
Tvrdost pružin - auto postavíme na rovnou zem (stůl) - pokud se nám pružiny malinko stlačí, je to OK
Tlumení - auto postavíme na rovnou zem (stůl) - přitlačíme auto rukou směrem k zemi (až na doraz) - jestliže se model volně - ne moc rychle - vrací do původní polohy, je to OK. U offroadů (monstři, shortcourse apod.) auto zvedneme a upustíme z cc 30-40cm - pokud si auto "necvakne" o zem ani "neodskočí" je to OK.
Je to jen takové základní hrubé nastavení, samosebou pořádně nastavit jízdní vlastnosti je třeba u konkrétního modelu vlastním testováním.


Silikonové oleje a viskozita
Tlumiče RC aut plníme speciálním silikonovým olejem do tlumičů.
Standardně bývá označován jednotkou hustoty WT , CST nebo CPS. Čím nižší číslo, tím řidší olej - viz. videjko níže.
Do modelů se používají viskozity : tlumiče - 100 cSt - 900 cSt   (diferenciály - 1000 cSt - 500 000 cSt)
Převod mezi jednotkami a míchání v naší kalkulačce na kartě "hustota oleje"


http://img14.rajce.idnes.cz/d1402/8/8343/8343029_5a2dde72d7c8bddacf17a76b68452378/images/ProblematikaviskozityFrumJPGoz..jpg?ver=0


Obecně platí :
Silniční auta - tvrdší pružiny , řidší olej
Teréní auta - čím vyšší auto do hrubšího terénu tím měkčí pružiny a hustší olej.                   
Teréní auta pomalu jedoucí jako crawler a expediční auta - měkčí pružiny a řidší olej.
U aut s přepákováním je třeba zohlednit poměr páky.




Složení tlumičů

 



Porovnání viskozity oleje, použitelného do tlumičů:
70WT proti 30WT proti 5WT
pro nedočkavé od cca 0:40 min




 Plnění tlumiče - podtlakový a přetlakový způsob naplnění (offroadové a onroadové)




Plnění a funkce tlumiče s expanzní nádobkou.




Plnění tlumiče podle RChobbyracing.









___________________________________________________________________________





TLUMIČE (RCcars)

Tlumiče patří k nejdůležitějším součástem modelů aut a o soutěžních to platí dvojnásob.
Dnes jsou již téměř všechny modely aut určené pro ostré závody vybaveny olejovými tlumiči podle svých velkých vzorů. A stejně jako u velkých aut i tady kolem nich panuje magická karma tajemna a záhad. Po čase zjistíme, že to není tak horké, nicméně určitě platí: Aby mohly tlumiče správně plnit svoji funkci, musejí být udržovány v plně provozu schopném a perfektním stavu. To je základ pro jejich funkci a tím také pro dobré jízdní vlastnosti modelu, a to nejen na nerovných tratích.

Olejové tlumiče jsou vcelku složitým technickým zařízením. Písty tlumiče musejí být seřízeny přesně v souladu s jeho ostatními součástmi.

Neméně důležitá je samozřejmě i olejové náplň.



Olejový tlumič se skládá z těchto součástí: tělo tlumiče, pístní tyč, píst, pružina.
Tělo tlumiče
je na horním konci opatřeno okem k uchycení na karoserii modelu. Na těle tlumiče je závit a matice, která slouží k předpětí pružiny, popřípadě k nastavení světlé výšky. Vždyť by mělo platit, že tlumiče na stejné nápravě by měly mít stejně nastavené předpětí. Na spodní části těla tlumiče je uvnitř opět tělo opatřeno jemným závitem pro spodní zátku. Ta je uprostřed opatřena otvorem pro pístní tyč. Otvor má na vnitřním a vnějším kraji dva O-kroužky pro utěsnění průchodů.

Pístní tyč
je na jednom konci opatřena závitem pro našroubování očka k uchycení k šasi a na druhém je na ní ocelovými pojistnými kroužky upevněn píst.

Píst
je opatřen otvory k propouštění olejové náplně. Spolu s olejovou náplní a pružinou z ocelového drátu určuje charakter pružení.
Olejová náplň
Správnou funkci olejového tlumiče zajistí pouze jeho správné naplnění olejovou náplní. Nejdřív naplníme válec tlumiče až k závitu pro spodní zátku. Pak do válce vložíme pístní tyč opatřenou pístem se správnou velikostí otvorů pro daný olej nebo požadovanou charakteristiku tlumení. Píst bude při vkládání těsně přitisknutý ke spodní zátce, zátku našroubujeme asi na dva až tři závity.Pístní tyč s pístkem pak budeme pomalu stlačovat dolů dovnitř válce, přitom bude přebytečný olej vytékat přes nedotažený závit. Až zasuneme píst do válce úplně na doraz, dotáhneme pevně zátku. Po dotažení vyzkoušíme funkci. Při stlačování i tahu musí být cítit rovnoměrný odpor po celé pracovní délce chodu. Když na konci (při úplném stlačení) klade tlumič příliš velký odpor, znamená to, že je v něm ještě přebytek oleje. Znovu tedy poněkud povolíme zátku a pohybem pístu opatrně přebytečný olej vytlačíme přes závit ven. znovu odzkoušíme, a pokud je vše v pořádku, tlumič očistíme a odmastíme.To proto, aby se na něj při provozu nelepil zbytečně prach. Teď můžeme srovnat délku tlumiče ve vytaženém stavu s tlumičem na druhé polonápravě. Seřízení délek docílíme otáčením spodního oka na pístní tyči.

Při montáži tlumiče na podvozek dbáme na to, aby byl tlumič uchycen pevně a bez velkých vůlí, ale při tom pohyblivě. Pevné, nepohyblivé uchycení by znemožnilo pohyb tlumiče při propérování (pohybu) ramene poloosy v průběhu jízdy. Tím by vlastně bylo celé pérování vyřazeno z provozu.

Pružina a ani její uložení na tlumiči téměř nepodléhá opotřebení. Údržba těchto vinutých tlačných pružin spočívá v jejich umytí horkou mýdlovou vodou houbičkou, popřípadě malým kartáčkem. Větší pozornost je potřeba věnovat matici k předpětí pružin a hlavně jemnému závitu na těle tlumiče. Matice by měla být, jak již bylo řečeno, ve stejné vzdálenosti od okraje těla tlumiče. Přitahováním nebo naopak povolováním ovlivňujete pouze postavení nápravy, tzv. světlu výšku. Nemění se tím tedy tuhost pružin, tu lze měnit pouze výměnou pružiny za silnější nebo naopak za slabší.

Pamatujme, že dobře seřízené a udržované tlumiče jsou důležitým předpokladem dobrých jízdních vlastností našeho modelu.

Pavel Kryll


Zdrojem tohoto článku je časopis pro modeláře RCcars
Zdroj : RCA Rakovník

Žádné komentáře:

Okomentovat